آلم استور
فروشگاهي

ظروف برنجي چه نوع ظروفي هستند؟

ظروف برنجي همانطور كه از نام آن ها مشخص است داراي بدنه اي از جنس آلياژ برنج (تركيبي از مس و روي) هستند و استفاده از آن ها در طب سنتي به شدت توصيه مي شود. در گذشته ظروف برنجي عمدتا در قاشق، قوري، كتري و سماور خلاصه مي شدند. امروزه با توجه به رنگ جذاب و بدنه درخشان اين گونه محصولات مي توان آن ها را در قالب ظروف دكوري و زينتي نيز خريداري كرد.

 

ظروف برنجي عمدتا به دو گروه اصلي تقسيم مي شوند:

  1. ظروف برنجي اصل كه داراي بدنه اي تماما از جنس آلياژ برنج هستند و طبخ غذا در آن ها مي تواند باعث جذب روي شود.
  2. ظروف داراي روكش برنجي كه در اصل داراي بدنه اي از جنس ساير فلزات هستند و روي آن ها لعابي از آلياژ برنج كشيده شده است. براي تشخيص چنين ظروفي كافيست آهنربا را به بدنه آن ها نزديك كنيد و يا از طريق خراشيدن سطح بدنه، ضخامت روكش برنجي روي آن را مشخص نماييد. لازم به ذكر است كه اين گونه محصولات كاملا بدون دخالت دست ساخته مي شوند و از لحاظ هنري ارزش چنداني ندارند.

 

فوايد و خواص ظروف برنجي چيست؟

به گفته پزشكان طب سنتي، آلياژ برنج خواص ضدباكتريايي دارد و از بسياري از بيماري‌ها جلوگيري مي‌كند. همچنين استفاده كردن از ظروف برنجي و سماور برنجي، مي‌تواند باعث بهبود عملكرد سلول‌هاي مغزي شود.

ظروف برنجي داراي ويژگي هاي ظاهري منحصر به فردي هستند و بدنه زرد و درخشان آن ها مي تواند تاثيرات مثبتي در روحيه و روان شما داشته باشد. از سوي ديگر به اعتقاد بسياري از كارشناسان ظروف برنجي يكي از بي خطر ترين گزينه هاي موجود جهت پخت و سرو مواد خوراكي به حساب مي آيند. ظروف برنجي مي توانند كمبود عناصري همچون روي و مس را در بدن انسان برطرف كنند. در ادامه قصد داريم تعدادي از خواص ظروف برنجي را به شما معرفي كنيم و تاثيرات مثبت آن ها بر سلامتي را نشان دهيم. بنابراين اگر شما در مورد استفاده از ظروف برنجي دچار شك و ترديد هستيد، توصيه مي كنيم مطالب زير را با دقت مطالعه نماييد.

خواص ظروف برنجي

  • آلياژ برنج داراي خواص ضد باكتريايي است و با جلوگيري از توليد مثل و تخريب دي ان اي باكتري ها، آن ها را كاملا نابود مي كند.
  • استفاده از ظروف برنجي تاثير فراواني در از بين بردن بيماري هاي دستگاه گوارش و پوست دارد.
  • ظروف برنجي باعث بهبود عملكرد سلول هاي مغزي مي شوند.
  • ظروف برنجي كمبود عناصر روي و مس را در بدن رفع مي كنند و در مجموع تاثير فراواني بر سلامتي و نشاط افراد دارند.
  • زخم هاي سطحي كه عمدتا روي پوست ظاهر مي شوند.
  • زخم هاي عفوني كه با سرعت فوق العاده پاييني بهبود پيدا مي كنند.
  • كمبود شديد اشتها و سوء تغذيه
  • اختلالات در حواس چشايي و بويايي
  • اختلالات بينايي در محيط هاي تاريك
  • تورم قرنيه
  • از ديد بصري و زيبايي شناسي، رنگ طلايي درخشان آلياژ برنج باعث شادابي روحيه و روان مي‌شود.
  • ظروف برنجي يكي از بي‌خطرترين گزينه‌هاي موجود براي پخت مواد خوراكي به حساب مي‌آيد.
  • اگر در بدنتان كمبود روي و آهن داريد با جوشاندن آب در سماور زغالي برنجي مي‌توانيد اين كمبود را جبران كنيد. اين ظروف باعث جذب روي و آهن در بدن مي‌شود و نشاط و سلامتي را براي شما به ارمغان مي‌آورند.

به طور مثال در مورد فوايد و خواص سماور هاي برنجي به موارد زير مي توان اشاره نمود. يكي از مهمترين و برترين ويژگي سماور ذغالي استفاده از آلياژ برنج در ساخت آن است كه سبب شده خواص و كارايي اين سماور را دوچندان كند كه براي  آب جوش آمده در سماور ذغالي برنجي فوايد بسيار زيادي تعريف شده است. برخي از اين خواص اين سماورهاي ذغالي به دليل استفاده از آلياژ برنج در ساخت آن  عبارتند از:

  • خاصيت ضد ميكروب داشتن
  • رفع بيماري هاي پوستي و گوارشي
  • خاصيت ضد باكتريايي
  • بهبود عملكرد مغز و بسياري از موارد ديگر را مي توان ذكر كرد كه بيانگر خواص مفيد اين سماور مي باشد.

 

ظروف مسي چه نوع ظروفي هستند؟

استفاده از ظروف مسي قدمتي بسيار طولاني دارد. اما پس از پيشرفت علم اكثر مردم به استفاده از ظروف تفلن روي آوردند. در اين سال هاي اخير مي بينيم كه مردم دوباره به استفاده از ظروف مسي علاقه مند شده اند تا جايي كه در بسياري از آشپزخانه ها مي توان آن ها را يافت.

به‌طوركلي مس در تمام بدن وجود دارد و اعمال متفاوتي را نيز بر عهده دارد. مس جزئي از آنزيم‌ها است و نشانه‌هاي كمبود مس مربوط به نارسايي‌هاي آنزيمي مي‌شود. مقدار مس در بدن يك فرد سالم بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميلي‌گرم تخمين زده مي‌شود. مس به‌طور وسيعي در طبيعت پخش و توزيع‌شده است. حتي برنامه‌هاي غذايي فقير و نامناسب نيز، نيازهاي افراد به مس را تأمين مي‌كنند.

ظروف مسي، بهتر از ديگر ظروف فلزي يا حتي سفالي، حرارت را توزيع مي كنند و از اين رو باعث پخت باكيفيت تر غذا مي شوند. اما اين مزيت در مقابل مضراتي كه براي سلامتي دارد، ناچيز است. نكته علمي مهمي كه در اين مورد وجود دارد، اين است كه مس، آهن و روي همگي از عناصر دوظرفيتي هستند و قابليت اكسيداسيون بالايي دارند. وجود آن ها در ظرف غذايي كه داراي خواص اسيدي است يا نمك زيادي دارد، باعث بروز واكنش هايي ميشود كه براي سلامتي انسان به شدت مضر هستند. تنها راه پيشنهادي براي كمتر كردن اين مضرات، اضافه كردن لايه اي از فولاد ضدزنگ يا نيكل بر روي سطح داخلي اين ظروف است. اين كار مي تواند مانع از واكنش اين عناصر با مواد غذايي شود و ريسك مضر بودن آن ها را كاهش دهد. ظروف پذيرايي مسي هم جايگاه ويژه اي براي پذيرايي جذاب و شيرين از مهمان را به خود اختصاص داده اند.

 

فوايد و خواص ظروف مسي چيست؟

مس فلزي با قابليت رسانايي بسيار بالا است يعني گرما را به سرعت از خود عبور مي دهد. اين يك نكته بسيار حائز اهميت است چرا كه باعث مي شود تا تمامي نقاط قابلمه يا ماهيتابه شما به شكل يكسان گرم شده و پخت غذا به شكل كاملا منظم اتفاق بيوفتد. در ضمن اين ظروف بسيار سريع داغ شده و بسيار سريع گرما را از دست مي دهند كه اين خود باعث مي شود استفاده از آن ها بسيار راحت باشد.

  • نه‌تنها قابلمه‌ها و تابه‌هاي مسي در آشپزخانه جذاب هستند، بلكه مس هدايت‌كننده و منتقل‌كننده عالي براي گرما است و براي پخت‌وپز در ميزان بالا، بسيار عالي است. آشپزها، اغلب از قابلمه‌ها و ماهيتابه‌هاي مسي را براي تهيه سس‌ها و غذاهايي كه نياز به دماي به‌شدت تحت كنترل دارند، استفاده مي‌كنند.
  • علت خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در ظروف مسي اين است كه حرارت در ظروف مسي بيش از ساير ظروف فلزي نگهداري و به‌طور يكنواخت توزيع مي‌شود.
  • ظروف مسي قلع‌اندود از بهترين ظروف براي طبخ غذا هستند.بايد دانست كه بهترين ظروف از براى طبخ غذا، طلايى و نقره‏‌اى و مسى تازه‌قلعى جيد يا حديدى تازه جيد نموده‏ است كه پاك شسته و نظيف باشد.
  • مس يك ماده مغذي مهم است كه به‌طور فعال در توليد الاستين نقش دارد. الاستين عنصري است كه در بافت‌هاي همبند به انعطاف‌پذيري پوست كمك مي‌كند. همچنين وجود اين ماده براي جلوگيري از بروز چين‌وچروك بسيار ضروري است.
  • پخت غذا در اين ظروف مي‌تواند كم‌خوني را كم كند؛ زيرا مس از عناصر لازم براي فرآيند خون‌سازي و رفع كم‌خوني است. در دهه پيش مردم كشور ما براي پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه‌هاي مسي استفاده مي‌كردند و يك كفگير آهني داشتند به نام حسوم كه موقع پخت غذا دائم درون آن قرار مي‌گرفت و باعث رفع كم‌خوني مي‌گشت.
  • مس مي‌تواند بدن را براي توليد ميلين تحريك كند كه اين باعث افزايش سرعت عملكرد مغز مي‌شود. مس يك عنصر يا يك كوفاكتور در آنزيم‌هاي مختلف است كه در بيشتر واكنش‌هاي بيولوژيكي در داخل بدن شركت دارد. اين آنزيم‌ها تنها در حضور مس عملكرد خوب و مناسبي خواهند داشت. بدون واكنش‌هاي آنزيمي در بيشتر اندام‌هاي مختلف، متابوليسم كلي بدن كندتر مي‌شود. اين موضوع بيشتر در مسيرهاي مغزي خاصي مهم است.
  • ظروف مسي قلع‌اندود از بهترين ظروف براي كشيدن غذا هم هستند چرا كه در كتب طب سنتي، بين ظروف مورد استفاده در طبخ غذا با ظروف مورد استفاده براي كشيدن غذا تفاوت قائل شده‌اندو بهترين ظرف به‌جهت كشيدن طعام و ادام، ظرف چينى و آبگينه يعنى شيشه و بلور و بعد از آن ظرف لعاب‏دار كه بدل چينى باشد و مس تازه قلعى نموده.
  • به‌عكس،ظروف مسي بدون پوشش يا ظرف مسي كه پوشش قلعي آن زدوده شده باشد از بدترين ظروف براي طبخ يا كشيدن غذا هستند و نهى‏ شديد نموده‌اند.
  • مس به جذب آهن از دستگاه گوارش و انتشار آن از محل ذخيره‌سازي اوليه همچون كبد كمك مي‌كند. اين ماده همچنين مي‌تواند به كاربرد قند در بدن مفيد باشد. با كمك به جذب آهن از غذاها و ساير منابع؛ مس مي‌تواند به تعداد گلبول‌هاي قرمز سالم نيز كمك كند.
  • يكي از ويژگي‌هاي فلز مس، رسانايي بسيار زياد آن است كه باعث مي‌شود غذا در ظرف مسي خيلي سريع‌تر بپزد و انواع خورشت‌ها در اين ظروف بهتر جا بيافتد، همين‌طور سرخ كردن غذاها در ظرف مسي باعث تردتر شدن آن‌ها مي‌شود.
  • مزيت ديگر ظروف مسي نچسب بودن كف آن هاست كه به دليل خاصيت فلز مس است. برخلاف ظروفي كه از فولاد ضد زنگ ساخته مي وند غذا به كف ظروف مسي نخواهد چسبيد. به اضافه همه اينها كه گفته شد شما مي توانيد از ظروف مسي در فر و ماكروفر نيز استفاده كنيد. مطمئن باشيد آن ها بهترين عملكرد را به شما نشان خواهند داد.

 

معايب ظروف مسي چيست؟

در كنار همه اين مزايا اين ظروف داراي يك عيب نيز مي باشند. پخت مواد غذايي اسيدي مي تواند باعث شود تا مقدار بسيار كمي از سطح ظرف در غذاي شما حل شود. اين موضوع مي تواند در طولاني مدت و در صورتي كه ظرف مسي شما نازك باشد ظرفتان را خراب كند و يا به شكل نامحسوسي طعم غذا را تحت تاثير خود قرار دهد.
بعضي از كارخانه هاي توليد كننده اين ظروف براي جلوگيري از اين موضوع يك لايه روكش از جنس استيل روي اين ظروف مي كشند. اين موضوع خاصيت نچسب بودن ظروف را از بين مي برد. همچنين پخش دما هرچند هنوز بسيار خوب است اما به فوق العادگي مس خالص نخواهد بود.

در رابطه با فوايد و معايب ظروف مسي بايد به اين مسئله واقف باشيم كه مصرف غذا در ظروف مسي اگر بيش‌ از حد باشد موجب وارد شدن مس به بدن مي‌شود. اين امر در درازمدت موجب عوارضي مانند افسردگي، بي‌خوابي، بيش فعالي در كودكان و عوارض ديگر مي‌شود. از آن‌طرف هم كمبود مس در بدن خود بيماري‌هايي ايجاد مي‌كنند مانند تهي سازي و تخليه اكسيژن در سلول‌ها، كاهش HDL كلسترول، مشكلات پوستي، التهاب قوزك پا، كم‌خوني، كم شدن آنسفالين‌هاي مغزي و توهم‌هاي شنوايي مي‌شود. پس ازآنجايي‌كه هر ماده‌اي مزايا و معايبي دارد؛ در اينجا تعدادي از معايب ظروف مسي كه اغلب در اثر استفاده نادرست و يا بيش‌ازحد به وجود مي‌آيند را بيان مي‌كنيم.

معايب ظروف مسي

  • اگر مس بيش از نياز بدن وارد بدن شود در كبد رسوب‌كرده و مسموميت ايجاد مي‌كند.
  • تجمع مس بيش از حد در بدن موجب بروز تهوع و سردرد مي‌شود.
  • مس اگر وارد غذا شود جذب كلسيم و آهن را مختل مي‌كند و ظروف مسي بايد لعاب داشته باشد و ظروف مسي قديمي كه لعاب ندارند پخت غذا در آن‌ها صحيح نيست.
  • ظروف مسي به دليل آزاد كردن اين عنصر باارزش به غذا باعث تأثير بر عملكرد سيستم مغز و اعصاب و غدد درون‌ريز بدن مي‌شود.
  • سايت رسمي سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) نيز استفاده از ظروف مسي را مضر دانسته و استفاده از آن براي پخت‌وپز به‌ويژه غذاهايي را كه ماهيت اسيدي دارند باعث ايجاد مسموميت با مس عنوان كرده است
  • پخت غذا در ظروف مسي ارزش غذا را كاهش مي‌دهد؛ به‌دليل اينكه مس با ماده غذايي تداخل ايجاد مي‌كند و ارزش غذايي را از بين مي‌برد.
  • هرچند كاربردظروف مسي در كشور ما بسيار اندك است اما برخي تحقيقات داخلي كشور ما چند مورد بيماري ذخيره‌اي مس در كبد را گزارش كرده‌اند كه آن را به كاربرد ظروف مسي نسبت داده‌اند. دكتر خداداد، فوق‌تخصص بيماري‌هاي گوارش و كبد مي‌گويد: “عمده‌ترين علت بروز اين بيماري، استفاده از ظروف مسي به‌هنگام پختن غذا يا داغ كردن شير يا انتقال شير در اين نوع ظروف است؛ اين ظروف باعث اضافه‌ شدن مس در غذاي روزانه افراد مي‌شود كه اين مس اضافي در كبد ذخيره مي‌شود و باعث از كار افتادن كبد و در نهايت مرگ شخص مي‌شود”.
  • يكي از مضرات ظروف مسي كه بسيار خطرناك است زود اكسيد شدن آن‌هاست؛ همچنين ظروف مسي تركيب‌پذيري بالايي با مواد غذايي دارند، بنابراين مي‌توانند باعث مسموميت شما شوند و بايد به‌موقع قلع يا نيكل اندود شود.
  • از آنجايي‌كه فلزات مورداشاره گران‌تر هستند و زمان كار بيشتري مي‌طلبند، گاهي بعضي از سفيدگران به دليل صرفه‌جويي و يا سرعت بخشيدن به پروسه سفيدگري، با مخلوط نمودن سرب با فلزات مورداشاره، خطرات جديد و جدي‌تري را براي افراد فراهم مي‌كنند.
  • قابلمه مسي معمولا به عنوان انتخابي سالم براي آشپزي و پذيرايي شناخته مي شوند. مس ويژگي حفظ گرماي غذا براي مدتي طولاني را دارد. با اين حال، پختن خوراكي هاي پر نمك در ظروف مسي توصيه نمي شود چون يد موجود در نمك به سرعت با مس واكنش نشان مي دهد كه باعث پخش شدن ذرات مسي بيشتري مي شود. پس بايد هنگام غذا درست كردن در ظروف مسي حواستان جمع باشد.

از اينكه مقاله ما را مطالعه نموديد، از شما سپاسگزاريم. براي مشاهده و خريد انواع ظروف شيك و باكيفيت مسي، پيشنهاد مي‌كنيم به فروشگاه ظروف مسي آلميس سري بزنيد تا آنچه مطابق علاقه و ميل شماست را به شما ارائه دهيم.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ] [ ۱۱:۱۲:۵۷ ] [ ss ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی